ID Lingeri – Ugens Butik

ID Lingeri ansatte

Bag hver butiksfacade gemmer der sig en spændende historie. Hver uge fremhæver vi en butik og deler historien bag – fortalt med butiksejerens egne ord. Skal din butik være den næste? Så klik ind og ansøg her

Ugens Butik: ID Lingeri i Roskilde

ID Lingeri er Roskildes eneste specialbutik indenfor lingeri, som har mere end et brand. De henvender sig til alle aldre og har et meget bredt sortiment med både størrelser og modeller indenfor lingeri, badetøj, strømper, nattøj og brystproteser.

Butikken ejes af Mette Degn, der selv har sin daglige gang i butikken sammen med de unge piger, der hjælper kunderne i butikken.
ID Lingeri butiksindretning

ID Lingeri præsenterer de intime varer flot

Historien bag butikken

Butikken er oprindeligt fra 1984, hvor den blev åbnet af Inger Degn i Gullandsstræde i Roskilde. I 2006 overtog Mette Degn den, og hun udvidede i 2008 med nethandel som en ekstra butik i butikken. Året efter flyttede Mette butikken til Allehelgensgade 7 for at få noget mere plads og en mere lys butik.

“Det har vi ikke fortrudt, idet der her også kommer nogle nye kunder til, som vi ikke så før i det gamle lejemål.” konstaterer en tilfreds Mette Degn.

ID Lingeri i Roskilde

ID Lingeri i Roskilde

Mette er glad for livet som butiksejer – en karrierevej, hun egentlig ikke lige havde planlagt.

“Jeg overtog butikken, fordi det havde været min mors. Det har egentlig ikke ligget i kortene, at jeg skulle overtage. Jeg er nemlig oprindelig uddannet Farmakonom og havde en del år i forskellige jobs i medicinalindustrien.” fortæller Mette Degn,

“Men da min mor begyndte at overveje at sælge butikken, talte vi om det, og jeg kunne mærke, at jeg synes, det ville være ærgerligt, hvis butikken ikke længere skulle være i familien.”

Inger Degns initialer er da også fortsat at finde i butikkens navn, selv om det i dag er datteren, der driver butikken på fuld tid.

En hård tid under finanskrisen

Timingen i overtagelsen af forretningen i 2006 kunne havde været bedre! Roskilde blev jo med Roskilde Banks krak – nærmest det danske epicenter for finanskrisen.

“Efter overtagelsen havde vi brug for at teste nogle nye varer og mærker af i butikken, for at se om det ville give en øget kundestrøm. Det betød selvfølgelig et højere varelager.” lyder det i dag fra Mette.

Roskilde Bank havde titusindevis af lokale aktionærer og da banken krakkede i 2008 var det tydeligt at mærke at der skete en forringelse af omsætningen i butikken. Samlet set var det en hård tid for butikken.

“Vi kom igennem det, ved fremadrettet at have ekstra stor fokus på varelageret, og samtidig kigge de faste omkostninger efter.” fortæller den erfarne butiksejer, “Vi fandt flere områder, hvor vi kunne spare penge på de faste omkostninger. Dette var en af årsagerne til at vi flyttede til nye lokaler, og det har vist sig at være en fordel for os på mange måder.”

Den erfaring er Mette ikke ene om. Det ses faktisk tit, at svære beslutninger viser sig, at have uventede positive effekter senere hen.

“Det er går bedst når vi har fokus på bundlinjen og ikke kun på omsætningen. Det er jo som regel en blanding af flere ting, der giver de bedste år. Her er rigtigt indkøb, stabilt og godt personale, korrekt brug af markedsføringskroner meget vigtige parametre.”

Personlig service på internettet

Internettet indgår som en naturlig del af Mettes arbejdsdag, da ID Lingeri selv har nethandel ved siden af den fysiske butik.

“Her gør vi meget ud af servicen på telefonen, hvis kunderne ringer og er i tvivl om noget før et køb, ellers hvis der er noget på kundens bestilling, vi undrer os over.” uddyber Mette Degn. “Så føler kunderne stadig at der er en personlig kontakt, selvom de handler på nettet.”

Men ud over det gør de generelt meget ud af service i butikken, og prøver at skabe en oplevelse for kunderne, når de kommer ind i butikken. Dermed sikrer de sig, at kunderne fortsat hellere vil handle i butikken end i en konkurrerende webshop.

“Heldigvis er lingeri noget af det mange gerne vil prøve før de køber. siger Mette og tilføjer “Men vi kan mærke, at rigtig mange kunder kommer ind i butikken, fordi de først har været på vores netbutik og se udvalget, men hellere vil se og prøve varerne i virkeligheden.”

ID Lingeri webshop

ID Lingeri webshop

Butikken er også aktiv på de sociale medier. Der følger selvfølge en del opmærksomhed med flotte fotos af modeller i flot undertøj, men profilerne på Facebook og Instagram bruges således aktivt til at promovere de mange spændende aktiviteter, som Mette afvikler i sin butik.

Særligt populær er den årlige “Mandeaften” i butikken, hvor de mandlige kunder lokkes til med fadøl, modeller iført butikkens populære varer – og endda mulighed for at rafle sig til gode rabatter.

Eventet blev, som det ses her nedenfor, blandt andet markedsført via Facebook via en kort video, der formidler det positive budskab.

Hvilket råd ville du give en ny butiksejer?

“Det vigtigste er at holde omkostningerne nede, for så kan man også klare sig i svære tider. Derudover er overblik meget vigtigt. Der er jo som butiksejer ikke grænser for hvad man skal vide og forholde sig til af forskellige regler og muligheder. Og så selvfølgelig service, service, service, for det er det kunderne ikke får på samme måde når de handler på nettet.”

Her finder du ID Lingeri

Butikken ligger i dag på Allehelgensgade 7, 4000 Roskilde og online shoppen finder du her: idlingeri.dk

Du kan følge ID Lingeri på både Facebook og Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *