Hvorfor Black Friday og Cyber Monday er vigtige for din butik

Hvad er Black Friday og Cyber Monday?

Black Friday og Cyber Monday er amerikanske udsalgskoncepter i forbindelse med Thanksgiving, der i stigende grad kommer til Danmark. I USA ligger Thanksgiving på den 4. torsdag i november, og alle amerikanere har fri den efterfølgende fredag. Den kaldes Black Friday og der er lang tradition for, at landets butikker lokker kunderne med særligt attraktive tilbud.

I takt med internethandlens fremmarch har de amerikanske webshops udviklet Cyber Monday konceptet, hvor deltagende webshops tilbyder særlige rabatter fra midnat den efterfølgende søndag.

De to tilbudsdage er virkeligt populære i USA, og har de senere år har særligt Black Friday bredt sig til Danmark også.

Hvordan udnytter du Black Friday bedst muligt?

Der er selvfølgelig fuldstændigt frit slag for, hvordan du vil udnytte Black Friday i din butik, men følger man traditionen, så giver man mindst et par ekstraordinært gode tilbud, der kun gælder for Black Friday (eller til og med weekenden).

Du behøver altså ikke nedsætte priserne generelt i butikken (og slipper altså for at ændre alt for mange priser!), men kan nøjes med et par udvalgt slagtilbud, som du så til gengæld virkelig bør slå på tromme for i i butiksviduet og i din øvrige annoncering. Det er en god måde, at skabe lidt ekstra opmærksomhed og gøre annoncerne lidt mere interessante, mens vi venter på julemåneden.

Hvis du er klar til at gå “all-in” på Black Friday, kan du vælge at åbne tidligere – måske endda allerede ved midnat, som mange stormagasiner og butikker i USA er begyndt på. Om det kan betale sig i Danmark endnu er svært at sige, men hvis tilbuddet er godt nok, kan det måske godt svare sig.

Det er endnu ikke alle danske forbrugere, der har fået øjnene op for Black Friday, så overvej om det måske var en emne at tage op med nabobutikkerne i jeres handelsforening. Både Valentins Dag og Halloween startede som helt ukendte fænomener i Danmark, men har udviklet sig til store handelsdage. Men i modsætning til de to specielle dage, så er Black Friday aktuelt for alle typer af butikker – og derfor endnu mere relevant for et lokalt samarbejde om markedsføringen.

Hvad gør jeg med Cyber Monday

Cyber Monday er jo, som beskrevet ovenfor, primært et online fænomen. Derfor er det selvfølgelig primært relevant for butikker, der også har en webshop. Lige som på Black Friday handler det om, at tilbyde nogle virkeligt ekstraordinært gode tilbud.

Et godt tip til at få lidt ekstra ud af tilbudsjægerne, kan du benytte forsendelses-omkostningerne til at skabe mersalg. Tilbyd f.eks. gratis forsendelse ved køb for et beløb, der ligger en smule over dit særtilbud – eller tilbyd mulighed for at hente varen gratis i butikken, hvor du personlig kan tilbyde kunden relevante ekstra produkter.

Hører Black Friday til i Danmark?

Valentins Dag og Halloween er som nævnt eksempler på amerikanske shopping fænomener, der er slået igennem i Danmark. Men der er delte meninger om Black Friday. Flere butiksejere har givet udtryk for, at det blot er endnu en udsalgsdag, der er med til at drive priserne (og indtjeningen) ned. Det er ganske meget arbejde for en enkelt dag (eller en weekend), der omvendt kan være med til at skabe lidt ekstra opmærksomhed om butikken kort før julehandlen for alvor sætter ind.

Lad os høre, hvad du synes om konceptet. Klik ind på vores forum og deltag i debatten med dine kollegaer: Hører Black Friday til i Danmark?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *