Byder du kunden velkommen?

Butik byder kunder velkommen

Hvornår har du sidst set på døren til din butik?

Kan jeg få dig til at gøre mig en tjeneste?

Prøv lige at gå ud på gaden foran din butik, og kast et blik på indgangsdøren. Glem for et øjeblik, at det er din butik – og se på din indgang med en ny kundes øjne. Jeg venter lige imens 🙂

Ok. Helt ærligt – hvordan ser den så ud? Byder du kunden velkommen eller har du – som det real-life eksempel, som er vist i toppen af artiklen her – valgt at bruge døren til at advare kunderne mod at komme ind og handle i din butik?

Døren ind til butikken er det eneste sted, som alle kunder skal passere. Det er samtidig – næst efter butiksvinduet – det sidste indtryk kunden får, inden du møder dem inde i butikken. Alligevel er det af uransaglige årsager det sted, hvor man hyppigst støder på tilfældige plakater, klistermærker, skilte og andet gøgl, der er opsat helt ukritisk.

Det viste eksempel er naturligvis greelt. Nu kan der selvfølgelig i lige netop den butik være uoverskuelige problemer med kunder, der spilder is og lufter hunde i butikken – og butikstyve er naturligvis en forståelig plage… men er det virkelig så vigtigt, at samtlige kunder skal advares med store bogstaver om alle de ting, der er forbudt i denne butik?

Er det ikke i orden med regler i butikken?

Jo selvfølgelig er det helt i orden, at sætte regler for adfærd i butikken – og når man selv har stået i en butik, er det ikke svært at sætte sig ind, hvordan de mange advarsler er havnet på døren.

Men som butikschef er det dit ansvar at sikre, at I taler til kunderne på en måde, der fremmer salget i butikken. De store advarsler på billedet ovenfor gør det modsatte. De virker unødigt belærende (trods alt er de fleste kunder godt klar over, at det ikke er god stil at spise is og lufte hund i en tøjbutik). Det sætter samtidig kunden i forsvarsposition endnu inden, de er trådt ind i butikken.

“Uha en masse regler. Jeg må passe på, at jeg ikke gør nogen i butikken sure”… Det er et dårligt udgangspunkt for en åben og nysgerrig dialog med kunden.

Hvis I har store problemer med dårlig adfærd, så sæt nogle diskrete piktogrammer op på døren ved siden af kreditkort logoerne. Så kan du henvise til dem, når du høfligt beder kunden om at spise sin is færdig udenfor butikken.

Piktogrammer med forbud

Piktogrammer er diskrete og letforståelige

Andre forstyrrende elementer

Det er trods alt de færreste butikker, der fylder indgangdøren med advarsler til kunderne. Til gengæld ser man rigtig tit, at døren er klistret til med plakater og klistermærker for lokale begivenheder.

Som butiksejer vil man jo gerne vise lokalt engagement og tage pænt imod de lokale ildsjæle, der arrangerer fællessang eller åbne yoga-kurser. Det er bestemt også en god strategi, der skaber loyale kunder. Men pas på at det ikke tager overhånd, og tager fokus fra butikkens primære budskab.

Lad være med at forære din hoveddør væk til tilfældige velmenende folk, der kigger forbi din butik med en plakat. Den er en vigtig del af din kontakt til kunderne, og du skal have styr på, hvad du kommunikerer der.

Snup en ide fra Brugsen

Snup i stedet en velprøvet ide fra de gode gamle “Brugsen” butikker. Opsæt en opslagstavle, en brochure-stander eller afsæt et stykke af væggen til lokale budskaber – og giv det en positiv overskrift, der understreger jeres lokale forankring. Så har I et fast sted til sedler og plakter (også fra handelsforeningen) – og holder indgangspartiet frit til budskaber, der har direkte relevans for jeres kunder…

Der skal selvfølgelig stadig holdes en vis justits med, hvad der kommer op. Men I kan sige ja til meget mere, når du ikke behøver tænke på, at den hjemmelavede skriggule plakat, som din velmenende nabo står med i hånden, skal hænge på hoveddøren!

….

Men uanset hvilken løsning I vælger, så husk en gang imellem, at tage et kig på døren ind til din butik med kundens øjne. Du vil blive overrasket over, hvor nemt de små forstyrrende elementer sniger sig ind på den dør, som du selv går ind af hver eneste morgen 🙂

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *